Poradnik doboru oleju silnikowego
Olej silnikowy ma kluczowe znaczenie dla żywotności każdego silnika. Nie wystarczy jednak regularnie go zmieniać... musi być jeszcze odpowiednio dobrany.
Co powinieneś wiedzieć o oleju samochodowym?
W silniku samochodowym olej odpowiada za smarowanie. Dzięki temu, że utrzymuje się w postaci bardzo cienkiego filmu pomiędzy przylegającymi do siebie powierzchniami tłoka i cylindra, możliwa jest w ogóle praca silnika. W skrócie – olej silnikowy redukuje negatywne skutki tarcia i umożliwia ruch tłoka w cylindrze.
Kiedy oleju zabraknie, a filtr zostanie zerwany, metal spotyka się z metalem i zaczynają się dziać katastrofalne w skutkach rzeczy, prowadzące w ostateczności do zatarcia jednostki napędowej. Dlatego czerwona (lub żółta) lampka jest tą, której nigdy nie chcesz oglądać.
Sprawdzanie poziomu oleju silnikowego
Kluczowa jest kontrola i regularna wymiana oleju silnikowego. O kontroli na szczęście każdy jest uczony na kursie, ale warto przypomnieć, że służy do tego tzw. bagnet z żółtą (lub czerwoną) końcówką na szczycie, najczęściej występującą w postaci oczka. Po wyciągnięciu bagnetu, olej powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniami „minimum” i „maximum” na podziałce.
Jak często sprawdzać olej w samochodzie? To zależy od auta, jego wieku i sposobu, w jaki jest użytkowane. Przyjmuje się, że ilość oleju na podziałce powinna wystarczyć na ok. 1500km przebiegu w ruchu miejskim i ok. 3500km w ruchu pozamiejskim.
Współczesne samochody myślą często za nas i same informują kierowcę o pojawiających się nieprawidłowościach. Niektóre modele wręcz nie posiadają bagnetu, a poziom oleju sprawdza się w komputerze pokładowym (np. w Mercedesach).
Mimo całej tej elektroniki i systemów monitorujących warto sprawdzać olej też w nowych autach, szczególnie przed wyjazdem w dłuższą trasę.
Co ile wymieniać olej silnikowy
Najprościej odpowiedzieć, że tak często, jak zaleca producent… albo odrobinę częściej. Znane są przypadki, w których zalecana wymiana oleju co 30 tys. kilometrów kończyła się uszkodzeniem panewek i koniecznością remontu.
Warto zatem przyjąć zasadę, że olej silnikowy w aucie użytkowanym w standardowy sposób wymienia się co 10-15 tys. kilometrów i nie rzadziej, niż raz w roku. Odpowiednio częściej należy dokonywać wymiany w autach eksploatowanych ciężej, np. w autach dostawczych lub wyczynowych, startujących w zawodach sportowych. W takich przypadkach zmian powinna następować co 7-10 tys. kilometrów, a w skrajnych przypadkach – co zawody.
Przy każdej zmianie oleju bezwzględnie zakładaj nowy filtr – ta zasada dotycz zarówno aut z silnikami benzynowymi, jak i diesli. W filtrze gromadzi się wiele zanieczyszczeń, powstających w wyniku tarcia i spalania. Nie chcesz, by świeżo zalany olej zmieszał się z mikro opiłkami metalu, sadza, woda, a nawet kwas pochodzący z procesu spalania.
Jeśli po wymianie zostaniesz z nieużytą resztką, nie martw się – ważność oleju silnikowego jest całkiem długa. Odstaw go na półkę w garażu lub piwnicy i w razie potrzeby użyj go do uzupełnienia braków.
Olej silnikowy może stać po otwarciu butelki nawet do dwóch lat pod warunkiem, że nie będzie wystawiony na działanie warunków atmosferycznych, takich jak zimno czy wilgoć. Dlatego lepiej nie wozić go w bagażniku, jeśli auto parkujesz na ulicy.
Jaki olej silnikowy wybrać?
Podobnie jak w przypadku częstotliwości wymiany – najlepiej sprawdzić w instrukcji, co rekomenduje producent.
Przy doborze oleju najważniejsze są specyfikacje jakościowe:
- klasyfikacja lepkościowa SAE np. 5W/40, 5W/30 itp.,
- klasyfikacji jakościowa ACEA np. A3/B3, C3
- klasyfikacji jakościowa API np. SM/ CF.
- Normy producentów jak Volkswagen, Mercedes, Opel, Ford, Renault, Fiat, itp.
- Specyfikacje powyższe znajdziemy w książkach obsługi i eksploatacji naszych samochodów co ułatwi dobór oleju. Ponadto znajdziemy informacje jakie przebiegi między wymianami stosować i ogólne informacje dotyczące np. dolewek i uzupełniania stanu oleju.