Systemy klasyfikacji olejów silnikowych
Współczesna motoryzacja to olbrzymi przemysł generujący wiele rozwiązań konstrukcyjnych w zakresie produkcji silników. Dlatego też aby prawidłowo dobrać olej smarowy do silnika opracowano klasyfikacje jakościowe, które są niezbędnym narzędziem przy wyborze oleju. W materiale przedstawimy współczesne systemy klasyfikacji olejów silnikowych wraz z informacjami dotyczącymi prawidłowego doboru oleju silnikowego.
Celem umożliwienia prawidłowego doboru olejów smarowych a w tym olejów silnikowych opracowano i wprowadzono systemy klasyfikacji: |
Klasyfikacja lepkościową wg SAE np. 15W-40, 5W-30, 0W-30 |
Klasyfikacja jakościową amerykańska wg API (Amerykański Instytut Naftowy) np. SL/CF, SN/SM/CF |
Klasyfikacja jakościową europejska wg ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) np. A5/B5, C3 |
OEM’m wewnętrzne specyfikacje producentów samochodów Volkswagen (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi) Mercedes-Benz, Renault, General Motors, Porsche. |
W książkach obsługi i eksploatacji producenci określają kategorię oleju opierając się na ogólnie przyjętych klasyfikacjach SAE, API, ACEA lub coraz częściej w oparciu o własne normy a więc porównując odpowiednie symbole z książki obsługi oraz oznaczenia umieszczone na opakowaniu oleju bardzo łatwo można dobrać produkt do swojego samochodu.
Opis klas jakości oleju na przykładzie oleju C3 5W/30
|
Normy, specyfikacje:
|